• MISSIE & VISIE
  • HET TEAM
  • PRAKTISCH
    • SCHOOLTIJDEN
    • VAKANTIES EN VRIJE DAGEN
    • SCHOOLREGELS
    • HOOFDLUISPROTOCOL
    • COMPUTERAFSPRAKEN
    • GESREKKEN
    • SCHOOLFOTOGRAAF
    • PRIVACY OP SCHOOL
  • DOCUMENTEN
    • SCHOOLGIDS
    • BELEIDSDOCUMENTEN
    • TEVREDENHEIDSPEILINGEN
    • INSPECTIERAPPORT (PDF)
    • JAARPLAN
    • AANVRAAGFORMULIER VERLOF
    • KINDCENTRUMPLAN 2021-2025
  • GEZONDHEID
    • GGD
    • CENTRUM VOOR JEUGD & GEZIN
    • MELDCODE HUISELIJK GEWELD
  • SPECIALE ONDERWIJSBEHOEFTEN
    • Dyslexie - informatie voor en door ouders
    • Stroomschema bij vermoeden van dyslexie op DBM
  • LEERLINGENRAAD
  • PRIVACY OP SCHOOL
  • MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
  • GMR
  • OUDERRAAD
  • PEUTERGROEP
  • GROEP 1/2
  • GROEP 3/4
  • GROEP 5/6
  • GROEP 7/8
  • BSO
  • PEUTEROPVANG
  • BUITENSCHOOLSE OPVANG
  • KOM KENNISMAKEN!

Het doel van onderwijs

newsletter

Gepubliceerd: 27-01-2023

Beste ouders/verzorgers,

Op De Bonte Mol bespreken we regelmatig ‘de toestand van het onderwijs’ in Nederland met elkaar. Soms formeel op een studiedag of een teambijeenkomst, maar veel vaker gewoon bij het koffiezetapparaat of in een pauze. Des te ouder ik word, des te prominenter deze vraag wordt. Wellicht komt het omdat ik opa ben van 3 jonge kleinkinderen. Kinderen die nog een lang leven tegemoet kunnen zien.

De uitdagende vraag is constant; wat is precies het doel van ons onderwijs? Wat beogen we eigenlijk met de 7520 uur lesuren in 8 jaar op de basisschool. Hoe vullen we die uren zo zinvol mogelijk in? Welke keuzes maken we? Hoe bereiden we onze kinderen voor op een toekomst die niet altijd even duidelijk is?
De antwoorden op deze vragen veranderen. 40 jaar geleden zag de toekomst van de kinderen er anders uit dan de kinderen die nu op De Bonte Mol zitten. Een toekomst die verandert vraagt dan ook om andere antwoorden.

Ik heb het geluk gehad dat ik in de afgelopen 15 jaar diverse keren het onderwijs en opvang heb mogen bekijken in landen zoals Zweden, Duitsland, Finland en de VS. Daar organiseren ze het onderwijs anders dan in Nederland. Daar maken ze andere keuzes. Wat kunnen we daarvan leren en wat doen wij in Nederland beter?

Ik begin langzamerhand aan het laatste stukje van mijn onderwijscarrière. Ik werk gelukkig met heel veel plezier op De Bonte Mol. Een klein kindcentrum in Schermerhorn. Een gebouw waar ‘gewoon’ alle kinderen uit het dorp naartoe gaan. Een school met uitstekende medewerkers.
Ook het team is bezig met die basale vraag; hoe geven we vorm aan het onderwijs op De Bonte Mol? Hoe bereiden we onze kinderen zo goed mogelijk voor op verdere stappen? Hoe kunnen wij bijdragen aan het geluk van een nieuwe generatie?

In de afgelopen schooljaren en zijn we regelmatig bezig geweest met ‘leren leren’.  Hoe zorgen we ervoor dat de kinderen de juiste mindset hebben? Dat is snel opgeschreven, maar daar zitten veel vraagstukken achter. Natuurlijk willen we dat alle kinderen zo goed mogelijk leren lezen, taal en rekenen (binnen hun persoonlijke mogelijkheden), maar hoe bereiken we dat? Een van de invalshoeken waar we op inzetten is om kinderen -vanaf jonge leeftijd- te laten inzien waarom iets belangrijk is. Ook proberen we doorzettingsvermogen en zelfstandigheid aan te moedigen.

De projecten en thema’s die we uitvoeren in alle groepen staan ook (mede) in het teken van dat doel. Leren moet -zoveel als mogelijk- betekenisvol zijn. Als kinderen zelf iets willen weten of iets zelf willen kunnen is het doel al bijna gehaald. Met een klein beetje hulp of sturing pakken kinderen in zo’n situatie snel iets op. Kijk maar eens naar uw eigen kind; als hij/zij gemotiveerd is om iets te leren, dan is uw kind bereid om daar heel veel tijd en energie in te investeren. Ze laten dan vaak een groot doorzettingsvermogen zien. Bij dat uitgangspunt proberen we op school aan te sluiten.

We leven in een wereld die behoorlijk op drift is geslagen. Het is belangrijk om juist ook in deze tijd af en toe stil te staan en na te denken over de koers. Op De Bonte Mol kiezen we voor een bepaalde route. Een route die niet alleen inzoomt op lezen, taal en rekenen (hoe belangrijk dat ook is), maar ook aandacht heeft voor bijvoorbeeld samenwerking en communiceren. Voor het leren om geschillen op te lossen en naar elkaar te luisteren, voor aandacht voor de wereld om ons heen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn keuzes die wij als school maken, constant, dag in dag uit. Waar besteden we wél, en waar géén aandacht aan.
Ook de vragen die onze kinderen hebben zijn belangrijk. Dat zijn vaak andere vragen dan de vragen van de volwassenen, maar reken maar dat er heel veel in die kleine kinderhoofdjes omgaat.
Dát maakt dat elke dag op De Bonte Mol anders is. Wat een feest om in het onderwijs of opvang te werken.

Onderwijs en opvang; wat hebben wij toch een mooi vak!

Met vriendelijke groet,
René Venneker

Gerelateerde artikelen


21-03-2023 - Kippenvel
17-03-2023 - Nieuwsbrief 17 maart 2023
17-02-2023 - Mollentelling

Tags


bontemol

Overig nieuws


21-03-2023 - Kippenvel
17-03-2023 - Nieuwsbrief 17 maart 2023
09-03-2023 - Lezen over de oceaan
23-02-2023 - Nieuwsbrief 23 februari 2023
17-02-2023 - Mollentelling
07-02-2023 - LEZEN!!!
02-02-2023 - Audit op De Bonte Mol
17-01-2023 - Nieuwsbrief 17 januari 2023
22-12-2022 - Kerstvakantie en lezen
22-12-2022 - Nieuwsbrief 22-12-2022
13-12-2022 - Nieuwsbrief 13 december 2022
08-12-2022 - Kunstenaars op De Bonte Mol
29-11-2022 - 6-mollentocht
24-11-2022 - De verlanglijstjesmachine
18-11-2022 - Nieuwsbrief 18 november 2022
10-11-2022 - Spelen, spelen en nog eens spelen
09-11-2022 - Oberdiploma
04-11-2022 - Uilen bezoek
28-10-2022 - Voorlezen uit eigen werk
25-10-2022 - VampieRun
14-10-2022 - Nieuwe denkkracht
13-10-2022 - Voorleeskampioen 2022
11-10-2022 - Voorlezen
06-10-2022 - SportX
06-10-2022 - Booktok - Ik eet je op - groep 3
06-10-2022 - Booktok juf Judith
05-10-2022 - Booktok - groep 1-2 - Meester Max
04-10-2022 - Boektok
23-09-2022 - Schoolreisje groep 3 t/m 6
22-09-2022 - 22 september: Dag van de Blosse professional

In de wandelgangen

Tagcloud


  • blogcvb
  • blossenieuws
  • bontemol
  • coronavirus
  • groep12
  • groep34
  • groep56
  • groep78
  • home
  • staking

Zoeken in wandelgangberichten


Zoek

De Bonte Mol Interconfessioneel Basisonderwijs


Zuidje 10

1636 XC Schermerhorn

T. (072) 5021201

BRIN nr. 06TD

 

Mail ons


 

Routeplanner


Plan uw route

Zoek in de site


 

Nieuwsbrief

Mollenpraat


Ouders klik hier

Overige belangstellenden kunnen hieronder hun e-mail achter laten

 

Mollenpraat


  • Kippenvel

  • Nieuwsbrief 17 maart 2023

  • Lezen over de oceaan

  • Nieuwsbrief 23 februari 2023

  • Mollentelling

 

Social media


Snel naar


Home

Inschrijven kind(eren)

Contact

Missie

Het Team

Medezeggenschapsraad

Oudervereniging

Tussenschoolse opvang

Buitenschoolse opvang

Centrum voor Jeugd en Gezin

Schoolgids 2021-2022

Jaarverslag

Beleidsdocumenten

Aanvragen verlof

Tevredenheidspeilingen

Schooltijden

Vakantierooster

Schoolregels

Schoonmaakavonden & rooster

Hoofdluisprotocol

Computerafspraken

Schoolfotograaf

Agenda

Foto's

 

Groepen


Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6

Groep 7/8

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2023 - De Bonte Mol
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Website software | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers