• MISSIE & VISIE
  • HET TEAM
  • PRAKTISCH
    • SCHOOLTIJDEN
    • VAKANTIES EN VRIJE DAGEN
    • SCHOOLREGELS
    • HOOFDLUISPROTOCOL
    • COMPUTERAFSPRAKEN
    • GESREKKEN
    • SCHOOLFOTOGRAAF
    • PRIVACY OP SCHOOL
  • DOCUMENTEN
    • SCHOOLGIDS
    • BELEID
    • TEVREDENHEIDSPEILINGEN
    • JAARVERSLAG
    • INSPECTIERAPPORT (PDF)
    • SCHOOLONTWIKKELPLAN
    • AANVRAAGFORMULIER VERLOF
  • GEZONDHEID
    • GGD
    • CENTRUM VOOR JEUGD & GEZIN
    • MELDCODE HUISELIJK GEWELD
  • INTERNE BEGELEIDING
  • LEERLINGENRAAD
  • PRIVACY OP SCHOOL
  • MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
  • GMR
  • OUDERRAAD
  • PEUTERGROEP
  • GROEP 1/2
  • GROEP 3/4
  • GROEP 5/6
  • GROEP 7/8
  • BSO
  • PEUTEROPVANG
  • BUITENSCHOOLSE OPVANG
  • KOM KENNISMAKEN!

Tevredenheidspeilingen

 

Eens in de twee jaar wordt er op onze school onder ouders, leerlingen en medewerkers een tevredenheidspeiling uitgezet. De uitkomsten uit deze peilingen gebruiken wij om onze organisatie en het onderwijs op De Bonte Mol te verbeteren.

 

Veel ouders/verzorgers hebben de vragenijst ingevuld. Daar zijn we erg blij mee. Het toont ook de betrokkeneheid richting De Bonte Mol. Samen zijn we een leer- en leefgemeenschap. Veel gaat goed en soms kan er ook iets beter. Daarom zijn we blij met feedback.

We willen u graag informeren over de uitslag van de ouder- en leerlingtevredenheidspeiling 2019. Naast een aantal onderdelen waar we als team mee aan de gang gaan, kunnen we met elkaar trots zijn over de uitslag. Omdat we een zeer uitgebreide rapportage hebben ontvangen van het onafhankelijke Bureau voor Praktijkgericht Onderzoek (BvPO) te Groningen, is een samenvatting gemaakt. Na de samenvatting beschrijven we waar we het komend schooljaar/schooljaren bijzondere aandacht aan geven; onze speerpunten. De antwoorden van de ouders van De Bonte Mol zijn vergeleken de antwoorden die 262.580 ouders op andere basisscholen in Nederland hebben gegeven. De school is dus telkens vergeleken met heel veel andere ouders, leerlingen en basisscholen.

 

Samenvatting oudertevredenheidspeiling:

Ouders geven onze school een 7.9 en dat wordt door BvPO beoordeeld als: de ouders op De Bonte Mol zijn  ZEER TEVREDEN.

Ouders zijn over het algemeen zeer tevreden over De Bonte Mol. De waardering van ouders wordt gescoord als ‘GOED’. Volgens 71% van de ouders staat de school goed bekend. 3% van de ouders is het daar niet mee eens. Het schoolgebouw, de sfeer en de omgeving wordt als goed beoordeeld.
Ouders waarderen de begeleiding van kinderen RUIM VOLDOENDE, hoewel sommige ouders zich zorgen maken over de begeleiding van leerlingen die extra zorg en begeleiding nodig hebben. Ook het onderdeel ‘rust en orde in de klas’ behoeft enige aandacht volgens de ouders. Ouders zijn tevreden over de persoonlijke ontwikkeling van hun kinderen, maar zouden wat meer aandacht voor creatieve vakken en de sociaal-emotionele ontwikkeling willen zien.

Ouders hebben over 11 verschillende onderwerpen vragen beantwoord. Op 9 van de 11 onderwerpen waarderen de ouders De Bonte Mol beter of gelijk ten opzichte van de referentiegroep (andere basisscholen in Nederland). Een mooi resultaat dus.
Dit betekent niet dat we nu achterover gaan leunen. Zie ‘Speerpunten van De Bonte Mol in 2019-2020’.

 

Samenvatting leerlingtevredenheidspeiling:

Leerlingen geven onze school een 8.0 en dat wordt door BvPO beoordeeld als; de leerlingen vinden De Bonte Mol  GOED.

Onze leerlingen zijn gemiddeld best tevreden, maar geven ons ook op bepaalde punten duidelijke feedback. We hebben getracht om ook deze informatie samen te vatten. Soms lijken de uitslagen van de peiling namelijk tegenstrijdigheden op te roepen. Daarom gaan we met de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 voor de zomervakantie in gesprek om nader te onderzoeken waar de school kan verbeteren.
Zo gaan we o.a. het volgende nader onderzoeken:
- Het lijkt dat relatief veel kinderen aantrekkelijker les willen krijgen. We gaan precies vragen wat ze daar onder verstaan. Dat kan voor de ene leerling meer zelfstandigheid betekenen, terwijl een andere leerling juist wil dat juf hem/haar meer aan de hand neemt. Beide leerlingen kunnen dan ontevreden zijn, maar vragen iets heel anders van de leerkrachten.
- Er is ook onduidelijkheid over het differentiëren (het omgaan met verschillen tussen leerlingen). Sommige leerlingen lijken om meer zelfstandigheid te vragen, terwijl andere leerlingen het erg lastig vinden om hun werk te plannen en soms het noodzakelijke doorzettingsvermogen te missen.
- Veel leerlingen zijn tevreden over de omgangsvormen met de leerkracht en met klasgenoten. Toch geven enkele kinderen ook aan dat ze gepest worden of zich niet altijd veilig voelen. Hier is de norm voor ons heel duidelijk; elke leerling die zich niet veilig of niet prettig voelt is er één te veel!
- Relatief veel leerlingen hebben aangegeven dat rekenen en taal leuker kan. We willen aan onze leerlingen vragen wat zij daar precies mee bedoelen en wat zij veranderd zouden willen zien. Ook ten aanzien van ‘extra werk’ hebben leerlingen opmerkingen gemaakt.
De ingevoerde veranderingen op het gebied van wereldoriëntatie vinden de leerlingen erg leuk. 
- Het schoolgebouw en de omgeving wordt goed gewaardeerd.

In vergelijking met de leerlingpeiling van 2017 geven de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 enkele significante verbeteringen aan:
- rust in de klas is beter geworden
- de vertrouwelijkheid met de leerkrachten is verbeterend.
Ten opzichte van 2017 geven leerlingen aan dat ze betere extra opdrachten willen als ze snel klaar zijn met hun werk. Sommige leerlingen vinden dat de omgang met juf wat beter kan en vinden ze het vervelend als er ruzie in de groep ontstaat.

 

 

De speerpunten van De Bonte Mol in 2019-2020:
Onze leerlingen zijn meer kritisch dan de ouders. We zijn blij met alle opmerkingen en feedback. Daar gaan we ook zeker mee aan de slag.
Dit leidt in ieder geval tot het volgende:

1. We gaan met de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 in gesprek over de uitslag van deze leerlingpeiling. We zullen ze aanvullende vragen stellen over hun welbevinden op school, rekenen en taal. 

2.  We gaan ook met onze leerlingen in gesprek over eigenaarschap tonen, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen ontwikkeling. Wat mogen de leerlingen van hun leerkracht verwachten en welke houding mogen wij van een leerling vragen.

3. Leerlingen, en ook volwassenen, werken het best als zij dit doen vanuit een intrinsieke motivatie. Wat betekent dit uitgangspunt voor de leerlingen en voor de manier waarop we ons onderwijs op De Bonte Mol inrichten? Ook dit gaan we onderzoeken; ‘Hoe slagen we er in om alle kinderen op het puntje van hun stoel te krijgen?’

4. We gaan een aantal systemen bekijken om beter te communiceren met ouders. Dus hoe kunnen we ouders goed informeren op een manier die in de praktijk ook uitvoerbaar is voor leerkrachten. We gaan onze huidige website nauwgezet bekijken en ook de manier waarop wij met ouders/verzorgers communiceren.
 

We hebben geen geheimen over de kwaliteit van ons onderwijs. Als u geïnteresseerd bent in de hele rapportage, dan bent u welkom. Ook als u gewoon een vraag wilt stellen. U kunt het volledige rapport in de directiekamer komen lezen. U krijgt er zelfs een kopje thee/koffie bij.
U bent hartelijk welkom. Maak aub wel even een afspraak met René Venneker.

Tot slot willen we alle ouders en leerlingen bedanken voor het invullen van de peilingen. Mede door deze informatie kunnen we blijven werken aan het verbeteren van onze mooie school!

De Bonte Mol Interconfessioneel Basisonderwijs


Zuidje 10

1636 XC Schermerhorn

T. (072) 5021201

BRIN nr. 06TD

 

Mail ons


 

Routeplanner


Plan uw route

Zoek in de site


 

Nieuwsbrief

Mollenpraat


Ouders klik hier

Overige belangstellenden kunnen hieronder hun e-mail achter laten

 

Mollenpraat


  • Webinarserie Get up! Tijdens de lockdown

    Blosse biedt je een webinarserie met Opvoedkundige tips en sportieve activiteiten om ouders en kinderen de lockdown door te helpen!
  • Brief van het College van Bestuur van Blosse

  • Nieuwsbericht 14 januari 2021

  • Tussen Kunst en Quarantaine

    Een opdracht van Juf Nina
  • Lockdown verlengd tot 9 februari

    Mogelijk basisonderwijs en kinderopvang eerder open

 

Social media


Snel naar


Home

Inschrijven kind(eren)

Contact

Missie

Het Team

Medezeggenschapsraad

Oudervereniging

Tussenschoolse opvang

Buitenschoolse opvang

Centrum voor Jeugd en Gezin

schoolgids

Jaarverslag

Beleidsdocumenten

Aanvragen verlof

Tevredenheidspeilingen

Schooltijden

Vakantierooster

Schoolregels

Schoonmaakavonden & rooster

Hoofdluisprotocol

Computerafspraken

Schoolfotograaf

Agenda

Foto's

 

Groepen


Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6

Groep 7/8

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2021 - De Bonte Mol
Inloggen | Ziber Education - School cms | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers