• MISSIE & VISIE
  • HET TEAM
  • PRAKTISCH
    • SCHOOLTIJDEN
    • VAKANTIES EN VRIJE DAGEN
    • SCHOOLREGELS
    • HOOFDLUISPROTOCOL
    • COMPUTERAFSPRAKEN
    • GESPREKKEN
    • SCHOOLFOTOGRAAF
    • PRIVACY OP SCHOOL
  • DOCUMENTEN
    • SCHOOLGIDS
    • BELEIDSDOCUMENTEN
    • TEVREDENHEIDSPEILINGEN
    • INSPECTIERAPPORT (PDF)
    • JAARPLAN
    • AANVRAAGFORMULIER VERLOF
    • KINDCENTRUMPLAN 2021-2025
  • GEZONDHEID
    • GGD
    • CENTRUM VOOR JEUGD & GEZIN
    • MELDCODE HUISELIJK GEWELD
    • JEUGD- EN OUDERSTEUNPUNT NOORD-KENNEMERLAND (JONK)
  • SPECIALE ONDERWIJSBEHOEFTEN
    • Dyslexie - informatie voor en door ouders
    • Stroomschema bij vermoeden van dyslexie op DBM
  • LEERLINGENRAAD
  • PRIVACY OP SCHOOL
  • MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
  • GMR
  • OUDERRAAD
  • PEUTERGROEP
  • GROEP 1/2
  • GROEP 3/4
  • GROEP 5/6
  • GROEP 7/8
  • BSO
  • PEUTEROPVANG
  • BUITENSCHOOLSE OPVANG
  • KOM KENNISMAKEN!

LEZEN!!!

newsletter

Gepubliceerd: 07-02-2023

Beste ouders/verzorgers,

Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar het leesonderwijs. ‘Bij jongeren lijkt ‘diep lezen’ (voor langere tijd geconcentreerd lezen) deels te hebben plaatsgemaakt voor vluchtig lezen en bekijken van beeld, waar sociale media toe uitnodigen’. Ik herken dit beeld wel en u waarschijnlijk ook. Wellicht is dit -voor een deel- de verklaring van de tegenvallende leesresultaten in Nederland.
Een minder goede beheersing van de leesvaardigheid kan de ontwikkeling van een kind in de weg staan. Hier ligt dus een belangrijke opdracht voor school en ouders.

Ik las deze week een artikel over ‘sleutelmomenten’ bij het leren lezen. Hoewel sommige conclusies niet geheel nieuw zijn wil ik u toch middels onderstaande artikel van de inspectie van onderwijs met u delen.
 

Lezen

Er zijn momenten in de ontwikkeling waarbij het risico extra groot is dat kinderen hun motivatie om te lezen kwijtraken. Sommigen ontwikkelen zelfs een weerstand tegen lezen of krijgen leesangst. Op deze sleutelmomenten is extra inzet nodig om weifelende lezers te stimuleren te blijven lezen, onder meer door boeken aan te bieden die passen bij hun leesniveau en interesses.

Er zijn, van baby tot lezende volwassene, verschillende sleutelmomenten waarop bijvoorbeeld

leesbevorderingscampagnes en -projecten een extra impuls kunnen geven aan de leesmotivatie. 3 van die sleutelmomenten worden hieronder beschreven.
 

1. Voor- en vroegschoolse periode

De eerste belangrijke fase in de ontwikkeling tot lezer ligt in de eerste levensjaren. Het brein van

een baby ontwikkelt zich razendsnel en in deze sensitieve periode wordt de basis gelegd voor de

taal- en leesontwikkeling en het leesplezier. Deze jaren maken dan ook het verschil: baby’s,

peuters en kleuters met wie veel wordt gepraat en die veel worden voorgelezen, hebben een

voorsprong in hun taalontwikkeling vergeleken bij leeftijdgenootjes die minder taalaanbod

krijgen. Ze raken geïnteresseerd in verhalen en in lezen. Ze hebben de rest van hun leven profijt

van hun voorsprong.
 

2. Groep 3 en 4
Een tweede belangrijk moment is de periode dat kinderen leren lezen, in groep (2), 3 en 4 van de basisschool. Hoe minder geletterde vaardigheden ze in de voor- en vroegschoolse periode hebben verworven, hoe groter de kans dat het leren lezen moeizaam gaat en hun leesmotivatie afneemt.
Het aansluiten bij de interesses en belevingswereld van de kinderen is daarbij van groot belang.
 

3. Groep 6
Een derde sleutelmoment ligt rond groep 6 en betreft de periode waarin de kinderen vloeiend en met begrip zouden moeten kunnen lezen. Rond groep 6 ontwikkelen kinderen een voorkeur voor andere media, zoals computergames en internet. Wordt het leesplezier niet bevorderd, dan is de kans groot dat deze audiovisuele media het vrijetijdslezen vervangen. Daarom is deze periode erg belangrijk.
 

Hoe helpen we onze kinderen?
De ideale helper ‘Lezers worden gemaakt door lezers,’ aldus Aidan Chambers. De ideale helpende volwassene is zelf een enthousiaste lezer die zijn geestdrift voor lezen kan overbrengen op kinderen of jongeren. Door in hun bijzijn te lezen is deze volwassene een rolmodel. Helpende volwassenen geven kinderen de kans de wereld van het boek te leren kennen en waarderen. Ouders, opa’s en oma’s, pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten en leerkrachten bepalen grotendeels de leesontwikkeling van kinderen.

Aandacht voor teksten, boeken of werkstukken die kinderen maken is belangrijk. Goed kunnen lezen is een voorwaarde om actief mee te participeren in een veranderende wereld. Daarom besteden we op De Bonte Mol veel tijd aan aandacht aan de leesontwikkeling van alle kinderen.
Wij kunnen dit echter niet alleen. Daarom een oproep aan alle ouders en verzorgers van kinderen van 0 t/m 12 jaar. Zorg dat uw kind ook thuis in aanraking komt met boeken. Maak er elke dag een feestje van. Voorlezen, zelf laten lezen, praten over het gelezen verhaal, samen lachen om het grappige plaatje in het prentenboek; het zijn allemaal manieren om de leesontwikkeling van uw kind te stimuleren. En later, als ze zelf volwassen zijn, zullen ze u dankbaar zijn voor alle aandacht in hun jeugd voor lezen.

RV

Gerelateerde artikelen


05-06-2025 - Prutshub bibliotheek
13-12-2024 - Nieuwsbrief 13 december 2024
22-11-2024 - Groep 1-2

Tags


bontemol

Overig nieuws


17-06-2025 - Nieuwsbrief 17 juni 2025
05-06-2025 - Prutshub bibliotheek
20-05-2025 - Indeling groepen 2025-2026
08-05-2025 - Invullen naschools aanbod
18-04-2025 - Nieuwe directeur De Bonte Mol
17-04-2025 - Lege school
21-03-2025 - Nieuwsbrief 21 maart 2025
20-03-2025 - vacature directeur De Bonte Mol
10-03-2025 - Prutshub VOLGEBOEKT!
04-03-2025 - Workshops PrutsHub gaan door
26-02-2025 - vakanties en studiedagen 2025-2026
14-02-2025 - De doorstroomtoets in groep 8
13-02-2025 - Naschools aanbod op De Bonte Mol
04-02-2025 - Vacature ouder in de GMR
28-01-2025 - Naschools aanbod op De Bonte Mol
30-12-2024 - Nieuwsbrief 30 december 2024
13-12-2024 - Nieuwsbrief 13 december 2024
22-11-2024 - Groep 1-2
11-10-2024 - Tandarts in de klas
01-10-2024 - Nieuwsbrief 1 oktober 2024
05-09-2024 - Voorstellen Paula Masteling
26-08-2024 - Bericht van de oudervereniging
18-07-2024 - Laatste nieuwsbrief van 2023-2024
08-07-2024 - BSO; bericht van en voor ouders
05-07-2024 - Voorbeeldfunctie
04-07-2024 - Gescheiden en op vakantie met kinderen
01-07-2024 - Gebruik schoolplein
25-06-2024 - Nieuwsbrief 25 juni 2024
17-06-2024 - Nieuwe juf
11-06-2024 - Uitslagen onderzoeken
16-04-2024 - Atelier De Bonte Mol

In de wandelgangen

Tagcloud


  • blog adrie groot
  • blogcvb
  • blossenieuws
  • bontemol
  • coronavirus
  • de bonte mol
  • home
  • kindcentrum
  • poverdientmeer
  • staking

Zoeken in wandelgangberichten


Zoek

De Bonte Mol Interconfessioneel Basisonderwijs


Zuidje 10

1636 XC Schermerhorn

T. (072) 5021201

BRIN nr. 06TD

 

Mail ons


 

Routeplanner


Plan uw route

Zoek in de site


 

Nieuwsbrief

Mollenpraat


Ouders klik hier

Overige belangstellenden kunnen hieronder hun e-mail achter laten

 

Mollenpraat


  • Nieuwsbrief 17 juni 2025

  • Prutshub bibliotheek

  • Indeling groepen 2025-2026

  • Invullen naschools aanbod

  • Nieuwe directeur De Bonte Mol

 

Social media


Snel naar


Home

Inschrijven kind(eren)

Contact

Missie

Het Team

Medezeggenschapsraad

Oudervereniging

Tussenschoolse opvang

Buitenschoolse opvang

Centrum voor Jeugd en Gezin

Schoolgids 2021-2022

Jaarverslag

Beleidsdocumenten

Aanvragen verlof

Tevredenheidspeilingen

Schooltijden

Vakantierooster

Schoolregels

Schoonmaakavonden & rooster

Hoofdluisprotocol

Computerafspraken

Schoolfotograaf

Agenda

Foto's

 

Groepen


Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6

Groep 7/8

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2025 - De Bonte Mol
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers