Studiereis New York en Boston

In de herfstvakantie vertrokken wij (Hester, Astrid, René, Marchien) naar New York en Boston om daar The Essential Schools te bezoeken. Een prachtige kans die wij (De Bonte Mol) kregen van ons bestuur Blosse. Wij waren vooral heel benieuwd naar deze scholen omdat daar alle kinderen gemotiveerd zijn om te leren en de leerkrachten helemaal zelf hun onderwijs inrichten. Wij willen u graag hierover wat vertellen. Er waren drie principes die wij heel mooi vonden en waar wij ook echt wat mee kunnen binnen ons onderwijs op De Bonte Mol.

Be kind, work hard

Deze uitspraak zag je overal in school hangen. Een regel die je voelt en ziet wanneer je door de scholen loopt. De sfeer was rustig en positief en er werd hard gewerkt.

De relatie met de leerling staat centraal.

Wanneer leerlingen zich gehoord en gezien en gewaardeerd voelen, zullen ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. De leerkracht en de leerlingen voelen zich betrokken bij elkaar en zijn samen verantwoordelijk voor hun school. Tijdens de eerste acht weken van het schooljaar wordt alleen maar aandacht besteed aan o.a. groepsvorming, hoe willen wij werken dit jaar, wat vinden wij belangrijk in onze klas, en het nog beter leren kennen van jezelf en van de ander.

Less is more

Per jaar werden een paar thema’s aangeboden, op één school zelfs maar één thema per jaar. Daar werd heel diep op ingegaan en alle vakken (op rekenen na) werden in dit thema geïntegreerd. Leerlingen werkten in groepjes, alleen of soms klassikaal. Er werden door leerlingen onderzoeksvragen bedacht en in de loop van het thema werden deze vragen uitgewerkt. Doordat op deze manier werd gewerkt, zagen wij alleen maar betrokken leerlingen. Prachtig om te zien.

Procesgericht onderwijs

Niet het eindresultaat, maar de weg naar het eindresultaat was belangrijk. Leerlingen moesten bijvoorbeeld een werkstuk maken over een deelonderwerp van het thema. Dit werkstuk moest voldoen aan een aantal succescriteria. Wanneer een leerling het werk inleverde, kreeg hij/zij gerichte feedback om het nog beter te maken. Pas wanneer leerkracht én leerling tevreden waren, werd het “ingeleverd” (het werd in een portfolio gedaan). Twee keer per jaar presenteerden de leerlingen hun portfolio aan hun ouders en vertelden wat ze geleerd hadden. Ze vertellen tijdens zo’n gesprek ook wat ze lastig vonden en nog moeten leren, maar ook wat goed gaat, waarin ze zijn gegroeid. Het was heel bijzonder te zien dat leerlingen vanaf 6 jaar dit al zo goed kunnen verwoorden.

Al met al een prachtige ervaring die we meenemen om ons onderwijs op De Bonte Mol nog beter te maken.

Hartelijke groet,

Astrid, Hester, René en Marchien

 

IMG_2733 IMG_2733
20191028_152910 20191028_152910
IMG_2490 IMG_2490
IMG_2492 IMG_2492
20191028_152708 20191028_152708
IMG_6075 IMG_6075